De cultuursector staat aan de vooravond van een fundamentele verschuiving. Waar kunst traditioneel een eenrichtingsverkeer was tussen maker en publiek, zien we nu een beweging naar interactie, beleving en co-creatie. Het jonge publiek wil meer dan passief consumeren – ze willen eigenaarschap, willen meebouwen aan het verhaal. Deze transformatie wordt gedreven door technologische mogelijkheden die nog ondenkbaar waren: VR-ervaringen die je onderdompelen in andere werelden, AI-systemen die in real-time dansen met performers, en augmented reality die de grens tussen fysieke en digitale ruimte doet vervagen.
Voor makers biedt technologie ongekende creatieve vrijheid – maar deze revolutie komt niet zonder zorgen. AI die in seconden kan designen wat een kunstenaar uren kost. Voor veel creatieven staat hun verdienmodel op losse schroeven. Het gaat niet alleen om banen, maar om identiteit: wat betekent het om kunstenaar te zijn in een wereld waar machines kunnen creëren?
Paradoxaal genoeg kan kunst zelf het antwoord bieden. De culturele sector heeft een unieke rol: niet als afremmer van technologische vooruitgang, maar als kritische verkenner van wat deze vooruitgang betekent voor onze menselijkheid.
De vraag is niet of technologie de kunsten zal veranderen – dat doet het al. De vraag is of we die verandering bewust en menselijk vorm kunnen geven, zodat kunst zijn kracht behoudt om ons te raken, te bevragen en samen te brengen. In die uitdaging ligt misschien wel de mooiste kunstopdracht van deze tijd.
Hierover gaan we in gesprek met
– Abdelhadi Baaddi, Innovation:Lab
– Nina Boelsums, VPRO Medialab
– Fedde & de Carvalho, kunstenaarsduo & tech-pioniers
Tijdens het gesprek introduceren we ook het nieuwste werk van Fedde & de Carvalho: ‘Ik, de Kerk’, een unieke mix van technologie, geluidskunst en geschiedenis. Een experience die van jouw lichaam een instrument maakt om met de Grote Kerk de ‘communiceren’ en te horen wat die in de afgelopen eeuwen allemaal heeft meegemaakt. Na afloop kun je het ook zelf gaan proberen!
Gespreksleider
Chris Vijn, Bureau Stennis